PENGENALAN
Semangat hidup berjiran yang kita warisi sejak turun
temurun, kini jelas semakin terpinggir. Keadaan tersebut tidak wajar dibiarkan
kerana hidup berjiran banyak manfaatnya. Dengan semangat kejiranan, masalah
jenayah dapat dikurangkan. Kita tidak dapat menafikan bahawa kejadian pecah
rumah kerap berlaku ketika penghuninya tiada di rumah. Jika semangat kejiranan
dalam masyarakat kita kuat, masalah sedemikian dapat dielakkan kerana sebagai
jiran yang bertanggungjawab, seseorang itu akan prihatin terhadap rumah dan
harta benda jirannya ketika ketiadaan mereka. Mereka akan membantu melihat
persekitaran rumah tetangga dan mengambil tindakan yang sewajarnya jika berlaku
sesuatu yang meragukan.
Untuk memupuk semangat kejiranan, sistem pendidikan
memainkan peranan penting iaitu melalui mata pelajaran tertentu seperti
Pendidikan Agama, Pengetahuan Moral ataupun melalui penyerapan dalam mata
pelajaran lain. Dengan cara ini, amalan hidup berjiran dapat dipupuk di
kalangan kanak-kanak. Matlamat pengajaran haruslah menekankan pengamalan budaya
tersebut dalam kehidupan sebenar. Bukan hanya setakat mengetahuinya di atas
kertas sahaja. Memupuk budaya ini di kalangan kanak-kanak adalah lebih mudah.
Bak kata pepatah, “melentur buluh biarlah dari rebungnya”.
Langkah meningkatkan kesedaran di kalangan orang ramai
juga tidak kurang pentingnya. Mereka harus selalu diingatkan agar mengunjungi
antara sesama jiran pada waktu perayaan agar mereka dapat mengenali antara satu
sama lain. Begitu juga amalan mengadakan rumah terbuka perlu digalakkan. Sikap
pentingkan diri dan berprasangka buruk terhadap jiran seharusnya dihapuskan
kerana sifat ini menghalang pembentukan budaya tersebut.Memandangkan amalan
hidup berjiran dapat menjamin pewujudan masyarakat penyayang yang amat penting
dalam negara majmuk seperti di negara kita, maka kita mestilah sama-sama mengamalkannya.
Seterusanya, pelbagai aktiviti kemasyarakatan seperti
rukun tetangga, kenduri dan gotong-royong perlu dijalankan supaya hubungan
antara rakyat berbilang kaum dapat dieratkan. Penduduk kawasan perumahan
setempat harus mengambil inisiatif untuk menjalankan aktiviti yang melibatkan
rakyat pelbagai kaum seperti meraikan perayaan-perayaan di Malaysia
bersama-sama. Aktiviti hari keluarga dan pesta budaya Malaysia juga dapat
meningkatkan semangat kejiranan di antara rakyat Malaysia.
Kesimpulannya, kita sebagai rakyat Malaysia haruslah
bersatu dalam usaha untuk memupuk semangat kejiranan di antara rakyat demi
mencapai perpaduan kaum. Bak kata pepatah, ‘bersatu kita teguh, bercerai kita
roboh’. Kita sebagai rakyat Malaysia, kita juga
haruslah menghargai keharmonian dan keamanan yang dinikmati oleh semua
rakyat dan perlu berusaha dan menyumbangkan tenaga untuk mengukuhkan perpaduan
di antara rakyat berbilang kaum negara kita. Diharapkan semua lapisan
masyarakat akan memikul tanggungjawab untuk mengekalkan dan mengukuhkan lagi
perpaduan di negara Malaysia.
OBJEKTIF
KAJIAN
Kajian ini membincangkan tentang hubungan kejiranan
dalam masyarakat sebagaimana yang dituntut dalam agama Islam. Kajian ini dibuat
bertujuan untuk mengenal pasti konsep kejiranan itu sendiri yang meliputi
hikmah, tanggungjawab dan hak-hak serta permasalahan yang dihadapi dalam
mewujudkan hubungan kejiranan dalam kehidupan masyarakat. Kaedah yang digunakan
ialah melalui penyelidikan perpustakaan dengan mengumpulkan bahan-bahan dan
maklurnat yang berkaitan daripada buku-buku dan lain-lain penerbitan. Di
samping itu kaedah kajian juga dilakukan melalui hasil pemerhatian secara
rambang dalam beberapa perkara yang berkaitan. Di antara objektif kajian ialah
untuk memberi kefahaman kepada semua masyarakat khususnya masyarakat Islam
tentang sejauhmana tanggungjawab yang perlu dilaksanakan oleh mereka dalam
hidup berjiran serta mengetahui prinsip-prinsip pergaulan sebagaimana yang
dianjurkan oleh Islam agar perpaduan dan permuafakatan di kalangan masyarakat
dapat diwujudkan. Ini memandangkan masyarakat hari ini semakin hari semakin
mengabaikan tanggungjawabnya sebagai seorang jiran. Hasil kajian yang dibuat
menunjukkan bahawa semangat kejiranan itu penting sebagai salah satu cara untuk
mewujudkan perpaduan di kalangan masyarakat seterusnya melahirkan sebuah negara
yang aman dan makmur.
MAKSUD
KEJIRANAN DALAM ISLAM
Berdasarkan syarak, jiran ialah orang yang berdekatan
dengan rumah kita sama ada di kanan, kiri, di depan atau belakang mahupun di
tingkat atas ataupun bawah hingga 40 rumah dari setiap sudut.
Dalam perkataan Arab, jiran membawa maksud orang yang
tinggal sebelah menyebelah atau tetangga. Oleh itu, dapat disimpulkan bahawa
semangat kejiranan membawa erti satu suasana dan perhubungan yang positif dalam
satu-satu kawasan kejiranan. Ini menunjukkan bahawa Islam menitik beratkan
hubungan harmoni dan persaudaraan di antara satu sama lain dan agama Islam
ialah sebaik-baik agama yang menghubungkan pertalian dan kebaikan di antara
sesama manusia.
Menetapkan lingkungan jiran dan had jiran dalam
sesuatu kawasan berbeza-beza menurut keadaan tertentu dan suasana. Bahkan
menurut Al-Alusi dalam Kitabnya Ruhul Ma’ani Fi tafsiril Qur’an Al-Azim Wa
Sab’ul Masani bahawa penetapan jiran ini dan lingkunganya secara zahir kembali
kepada uruf (adat setempat). Ini pendapat yang agak tepat kerana dalam kaedah
syarak menyebutkan setiap yang datang dari perintah syarak ialah mutlak dan
sekiranya tidak ada penerangan jelas dari kaedah melaksanakannya juga tidak
dapat dijelaskan dari pemahaman zahir bahasa maka dikembalikan kepada adat
kebiasaan dalam melaksanakannya.
Manusia secara fitrah hidup bermasyarakat dan
berkelompok kerana setiap orang harus saling memerlukan di antara satu sama
lain dalam menjalani kehidupan. Tidak
mungkin seorang manusia boleh hidup seorang diri tanpa perlu berurusan
dengan orang lain selama dia tinggal dalam sebuah masyarakat. Memiliki tempat
tinggal termasuk di antara salah satu rezeki dan nikmat kerana padanya manusia
tinggal dan huni serta menetap untuk melindungi diri dan meneruskan kehidupan
dengan teratur dan selesa.
Tempat tinggal itu berbeza-beza menurut situasi dan
keadaan seseorang ada yang mampu memiliki rumah yang mewah dan selesa dan ada
yang hanya sekadar mampu menghuni rumah teres dan rumah beratapkan zink dan
diperbuat dari kayu dan papan. Walaubagaimana sekalipun keadaan penempatan
seseorang itu maka sudah menjadi lumrah dia tidak akan berseorangan sebaliknya
pasti memiliki jiran baik bagaimana jenis keadaan rumah penempatannya.
Jiran muncul apabila penempatan itu dihuni oleh
manusia yang lain yang juga tinggal berhampiran dengan rumah yang dihuni oleh
kita. Maka Islam dalam memelihara hak sesama manusia serta memandu manusia
untuk mencapai harmoni dan bahagia di dunia dan akhirat turut memasukkan
aspek-aspek penting yang memandu hubungan kejiranan supaya manusia dapat hidup
dalam keadaan aman dan selesa serta mendapat kebahagiaan seperti yang disebut
di dalam hadith tadi.
Muslim yang bertimbang rasa dan menyedari serta
memahami hukum-hukum agama, adalah merupakan manusia yang paling baik
hubungannya terhadap jiran-jirannya. Mereka akan sentiasa menghormati dan
menimbulkan perasan ihsan apabila berinterasi sesama jiran. Islam banyak
menggariskan agar umatnya sentiasa menjaga dan memelihara hubungan dengan
jiran.
DEFINASI
JIRAN DALAM BAHASA/ ETOMOLOGI
Dari segi bahasa atau etimologi, jiran berasal daripada bahasa Arab yang
membawa pengertian orang yang tinggal bersebelahan atau tetangga. Etika
Kejiranan Dari segi istilah jiran adalah orang-orang yang tinggal bersebelahan
dengan rumah, bersebelahan kampung, daerah malahan lebih besar daripada itu
iaitu jiran yang bersebelahan dengan negara. Amat memandang berat berkaitan
jiran sehingga jiran dianggap sebagai seorang yang boleh mewarisi harta.
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Sentiasalah Jibrail berwasiat
kepadaku mengenai jiran, sehingga aku menyangka bahwa sesungguhnya dia (jiran)
layak untuk mewarisi (mendapatkan harta pusaka)." Dalam menghayati hak-hak
jiran, jiran dibahagikan kepada tiga bahagian.
Sabda Nabi SAW yang bermaksud: "Jiran itu ada tiga macam. Jiran
yang mempunyai satu hak, jiran yang mempunyai dua hak dan jiran yang mempunyai
tiga hak. Jiran yang mempunyai tiga hak ialah jiran yang muslim yang
berkerabat, maka baginya hak jiran, hak muslim dan hak kerabatnya. Adapun jiran
yang mempunyai dua hak ialah jiran muslim, di mana haknya ialah hak jiran dan
sebagai orang muslim. Manakala jiran yang mempunyai satu hak ialah jiran yang
musyrik atau kafir." Al-Ghazali dalam kitabnya 'Bimbingan Mukmin' telah
menyenaraikan hak jiran, antaranya:
Hendaklah
seseorang itu memulakan memberi salam kepada jirannya. Selain itu kita juga
perlu menziarahinya ketika sakit dan mengucapkan takziah ketika berlaku
kematian dan melawati jenazahnya. Kita sebagai seorang jiran jangan terlalu
banyak bertanya tentang hal ehwalnya dan selalu memaafkan segala kesalahan dan
kesilapannya. Sebagai jiran yang baik juga kita hendaklah menutup keaiban dan
kecelaan yang berlaku pada dirinya. Selain itu, kita perlu sentiasa bersikap
lemah lembut terhadap anak-anaknya dengan tutur kata yang baik. Kemudian kita
perlu bersiap sedia untuk menolong jiran
yang ditimpa bencana. Kemudian kita jangan sekali – kali menyakiti hati jiran seperti membuang sampah
di pinggir rumahnya dan tidak terpengaruh dengan kata-kata orang yang
memburukkan jiran kita kerana Rasulullah SAW memberi amaran keras dan balasan
seksa yang memedihkan jika sesuatu hubungan kejiranan bertukar menjadi hubungan
yang buruk.
Salah satu
daripada ajaran islam yang amat penting bagi menjamin kesejahteraan hidup
bermasyarakat ialah amalan hidup berjiran. Secara fitrahnya, manusia tidak
boleh hidup seorang diri atau mengasingkan diri. Selain itu, kemakmuran
sesebuah negara amat bergantung kepada sejauh mana kemantapan dan keutuhan
hubungan dalam setiap lapisan masyarakat.
Oleh yang
demikian, Islam telah menekankan kepentingan menjalinkan hubungan dalam
kalangan masyarakat sekeliling. Ia dapat memainkan perana yang amat penting
dalam menjana satu kehidupan setempat yang aman dan harmoni yang boleh meberi
pelb agai kemudahan dan menolong jika berada di dalam kesulitan.
Bagi memantapkan
hubungan kejiranan dalam masyarakat, maka semestinya terlebih dahulu kita
menjaga hak-hak ketika berjiran. Antaranya ialah:
Selain daripada
itu, bagi memantapkan lagi hubungan kejiranan ini kita perlulah menyedari
keperluan dan kelebihan hidup berjiran. Antaranya ialah:
ADAB
BERJIRAN TETANGGA MENURUT IMAN AL-GHAZALI
Dewasa ini, kesuntukkan waktu demi mengisi keperluan
hidup membuatkan antara kita tidak mengamalkan semangat kejiranan kerana tidak
sempat untuk bertegur sapa sesama jiran. Hal ini akan membuatkan perhubungan
sesama ahli masyarakat menjadi kurang mesra. Selain itu, kegagalan sesetengah
individu memahami konsep kejiranan dengan baik juga akan membuatkan berlakunya
perselisihan faham dan akan mewujudkan aura perhubungan yang negatif. Keadaan
ini pasti akan memperlahankan proses perpaduan dan boleh menimbulkan perasaan
kekok apabila sesakali bersua muka ditempat awam sama ada di pasar malam, surau
atau masjid bahkan ketika di kenduri perkahwinan dikawasan kejiranan.
Kepentingan adab berjiran amat penting dan dititik
beratkan di dalam agama Islam. Adab semasa pergaulan sesama jiran bermaksud
segala sikap, percakapan di dalam perbualan, senyuman, budi, pekerti, perangai,
tingkahlaku dan tabiat mestilah ikhlas semata-mata kerana Allah SWT dan ianya
mestilah bersendikan Al-Quran dan Al-Sunnah. Islam telah menggariskan beberapa
adab yang perlu dipatuhi di dalam kehidupan berjiran. Antara yang paling
ditekankan ialah ketika berbicara sesama jiran. Hal ini kerana, setiap apa yang
dibicarakan oleh seseorang, ia menggambarkan apa yang ada didalam kotak
fikirannya serta perangainya. Bagi setiap muslim, semasa bersosial perlu
mengelak membicarakan sesuatu yang tidak berfaedah.
Imam Al-Ghazali
menukilkan kisah di dalam kitabnya Ihya’ ‘Ulumuddin’ bahawa hak jiran bukanlah
sekadar mencegah diri kita daripada menyakiti atau perbuatan yang tidak menyenangkan
hati jiran sahaja, tetapi hendaklah bersabar menahan perasaan jika disakiti
bahkan lebih daripada itu. Hendaklah kita memberi pertolongan kepada jiran dan
menunjukkan rasa kasih sayang.
Diceritakan bahawa Ibnu Muqaffa’ pada suatu hari mendengar
bahawa jirannya akan menjual rumah yang didiaminya kerana hendak membayar
hutang yang sudah banyak ditanggungnya. Pada waktu itu, Ibnu Muqaffa’ berkata
“Sekiranya dijual, tentu saya tidak memperolehi kerhormatan bernaung di bawah
rumahnya”. Tidak lama kemudian, dia menemui jirannya itu dan memberikan wang
mengikut kadar rumah itu sebagai sedekah dan berkata, “Janganlah saudara
menjual rumah saudara ini.
Imam Al-Ghazali juga telah turut menyenaraikan hak-hak
seseorang muslim terhadap jirannya untuk kita sama-sama mengambil iktibar dan
pengajaran yang berguna sebagai panduan bersama ketika berinteraksi dengan
jiran tetangga iaitu:
§ Hendaklah
mendahulukan ucapan salam kepadanya setiap kali bertemu
§ Jangan
terlalu banyak bertanya kepadanya tentang keadaannya sehari-hari
§ Menziarahi
dirinya atau kaum keluarganya apabila sakit ataupun ditimpa musibah
§ Tunjukkan
bahawa kita turut berdukacita dan bersimpati jika mereka ditimpa musibah dan
bersegera memberikan pertolongan jika perlu sekalipun tanpa diminta
§ Menyatakan
perasaan gembira apabila mereka memperoleh kesenangan atau kurniaan Allah SWT
§ Ampunilah
segala kesalahan-kesalahan atau keburukkannya, baik dengan apa-apa cara
sekalipun
§ Jangan
membuat sesuatu yang tidak menyenangkan jiran kita umpamanya meletakkan batang
kayu di dinding rumahnya
§ Jangan
menyempitkan jalan menuju ke rumahnya
§ Jangan
mengintai-ngintai apa yang dibawa olehnya ke dalam rumahnya
§ Tutuplah kecacatan atau
kekurangan yang nampak di matamu dan jangan hebohkan kepada sesiapapun
§ Berikanlah dia semangat untuk
terus berusaha menghadapi kesukaran apabila kesukaran menimpanya
§ Jangan lalai menjaga rumahnya
pada waktu dia tiada atau sedang bermusafir
§ Jangan mendengar kata-kata
orang lain yang mengeji dirinya, yang berupa umpatan atau berita-berita yang
tidak menyenangkan
§ Tundukkan matamu sewaktu
melihat isteri/suaminya
§ Jangan selalu memandang
hamba/pembantu rumahnya
§ Bersikap lemah lembut terhadap
anak-anaknya baik dalam percakapan atau lain-lain
§ Tunjukkan sesuatu yang tidak
diketahui oleh saudaranya, baik yang dalam urusan keduniaan atau keakhiratan.
PENUTUP
Perpaduan antara kaum adalah kunci kemakmuran dan kesejahteraan negara
kita. Tanpa perpaduan, negara akan berada dalam keadaan kucar kacir dan
masyarakat tidak lagi dapat hidup dalam aman damai. Bagi mempastikan perpaduan
dan kemakmuran ini kekal ianya perlu dimulai dengan hubungan baik sesama jiran.
Jiran yang baik adalah jiran yang berjaya memupuk semangat tolenrasi, percaya
mempercayai dan perkongsian bijak antara mereka. Sekiranya ini diabaikan maka
lambat-laun ia akan mencetuskan bibit-bibit permusuhan dan perkauman yang
akhirnya merebak kepada huru-hara, perpecahan dan perbalahan.
Kesimpulannya ialah, ajaran Islam menuntut kita bercampur gaul dan
bermesra dengan masyarakat. Salah satu kumpulan manusia yang memainkan peranan
besar meningkatkan kebahagiaan keluarga ialah jiran. Jiran yang tinggal dalam
lingkungan rumah kita adalah orang yang paling hampir dan yang paling layak
untuk memberi bantuan dan pertolongan. Berdasarkan besar peranan jiran ini,
maka suka penulis cadangkan agar kita kembali kepada Al-Quran dan Al-Sunnah
dalam menjaga silaturarahim dan adab-adab terhadap jiran tetangga. Dalam hal
ini Islam memberi penghargaan yang tinggi kepada jiran.
0 comments:
Post a Comment